ISTORIA MUZICII REGGAE IN ROMANIA

Muzica reggae in romania

Cultural vorbind, muzica REGGAE este o expresie pura a culturii AFRICANE, care a intrat in Europa datorita unui contact istoric dureros intre aceste doua culturi. Contactul s-a realizat atunci cand Europa a decis sa lanseze expeditii cu scopul de a studia Pamantul si a demonstra ca este rotund. Acest lucru era necunoscut de la acea data, desi era atestat de restul civilizatiilor mai vechi decat Europa. Europenii voiau sa colonizeze orice popor cu care intrau in contact, o decizie bazata pe o doctrina rasista. Modul de gandire provenea din lipsa de educatie a popoarelor caucaziene din Europa acelor vremuri intunecate, undeva in anul 1000 AC.

Romania, este printre ultimele tari care a luat contact cu acest val, mai mult datorita popularitatii de care se bucura muzica lui Robert Nesta Marley si a trupei The Wailers in perioada de dupa al doilea Razboi Mondial. In acele vremuri, Romania insasi a devenit o colonie, mai intai sub comanda Germaniei Naziste, apoi sub comanda Uniunii Sovietice. Contactul a fost unul treptat, incepand cu vizita Imparatului Haile Selassie I al Ethiopiei in Romania in anul 1964, si continuand cu un schimb cultural datorat relatiilor diplomatice de prietenie pe care Romania le avea cu tarile de pe continentul mama. Aceste relatii au adus atat cetateni romani pe teritoriul Africii precum si cetateni ai Statelor Africane pe teritoriul Romaniei.

Fiind un stil muzical provenit din interpretarea muzicii ROCK in maniera AFRICANA, la un tempo mai lent combinat cu elemente culturale AFRICANE, muzica REGGAE, normal ca a intrat in contact prima data cu muzicienii din aceasta zona de stil musical. Mult mai tarziu, in urma importarii culturii hip hop pe teritoriul Romaniei, muzica REGGAE a fost prezentata publicului ca o parte activa a muzicii locale, prin mass media, cu precadere in perioada de dupa asa zisa Revolutie de la 1989, care a permis o deschidere internationala mai mare, ceea ce pana atunci parea doar un vis. Asa putem observa o prima creatie REGGAE semnata de Mircea Baniciu, cu piesa Masina Timpului, cu ocazia lansarii albumului sau Secunda 2, pe vinil, in 1992. Urmatorul contact cultural cu muzica REGGAE a fost marcat de Pacha Man, cu piesa Societate, lansata in 1998 si apoi cu un cover, lansat in 2003, pe albumul sau Drumul Catre Rastafari, sau mai bine spus o traducere, dupa piesa lui Junior Reid pe nume One Blood, adaptata in limba romana si redenumita Acelasi Sange.

In aceeasi perioada, prindeau radacini niste proiecte muzicale care au ramas pana in zilele noastre la baza acestei culturi, nume ca M&G, El Negro, Ras Dawa, sau Paco, care au activat si inca mai activeaza pe scena romaneasca, contribuind cu materiale de studio sau live la cresterea exponentiala a stilului REGGAE pe piata muzicala. Pintre primele proiecte dedicate stilului amintim albumul Reggaesonic semnat El Negro, albumul Asalt Raggafonic semnat M&G, albumul A Doua Sansa semnat Paco precum si albumul I&I&I semnat Ras Dawa. Au urmat o serie de petreceri culturale initiate de Michelle, un PR din Cameroun, alaturi de Ras Dawa, in anul 2005, sub numele AFRO AMERICAN PARTIES, dedicate promovarii acestei culturi, care se tineau in Club Malibu, saptamanal, in fiecare seara de sambata, la platane operand DJ Machu. Aceste proiecte au reusit sa aduca impreuna o buna parte a comunitatii africane din Romania si au contribuit la promovarea fenomenului REGGAE si mai ales a stilului DANCEHALL pana la nivel de mainstream, intrucat la aceste petreceri luau parte si artisti consacrati in mass media, care se bucurau de muzica REGGAE care avea sa le devina mai tarziu o sursa de inspiratie.

Tot in aceasta perioada avea loc si prima petrecere DANCEHALL care il avea ca invitat pe DJ Romano, in acelasi Club Malibu, care pentru o buna perioada de vreme a fost epicentrul culturii urbane in Bucuresti. In 2009, fenomenul a luat amploare, popularizarea acestuia aducand pe piata proiecte precum Kaya Foundation, o trupa alcatuita din doi selectori, care isi propune promovarea acestei culturi pe conceptul de Sound System. Acestia au construit primul sistem de sunet complet din Romania, pe nume Kogaion Sound System, dedicat muzicii REGGAE. De mentionat este Lennox Buppy Brown, primul cetatean jamaican stabilit pe teritoriul Romaniei, care, alaturi de Ras Dawa a pus bazele Brown2Music Records, casa de discuri responsabila pentru lansarea a trei albume pe piata, doua semnate Lennox Brown si unul semnat Ras Dawa. De asemenea, au fost realizate cateva colaborari foarte interesante, care au deschis piata romaneasca pe domeniul international prin nume ca Shaggy.

A urmat un val de publicitate pe tema REGGAE, fenomenul social si muzica fiind doua concepte relativ noi pentru o populatie care a petrecut aproape 50 de ani in teroarea comunista instituita de Uniunea Sovietica dupa al Doilea Razboi Mondial. Acest val a adus cu sine atat conceptul de festival, cat si o deschidere catre scena internationala prin concerte care au avut ca invitati artisti consacrati, precum Gentleman, Alborosie, Julian Marley, Vibronics, Tanya Stephens si General Levy. Astfel, au aparut cateva proiecte noi care au contribuit din plin la promovarea curentului REGGAE in Romania, precum Cainele Soldat, care a debutat in 2010, urmat de East Roots, trupa care a adus in discutie o combinatie de REGGAE cu elemente urbane precum si cu elemente traditionale romanesti, dand nastere unui crossover foarte interesant. Au urmat de asemenea One Lion, care ulterior isi face debutul si ca producator, apoi Irie Warriors, care au adus pe piata un sistem de sunet nou pe nume Irie Warriors Sound System, ulterior Sheba fiind responsabil si de prima casa de discuri dedicata stilului DANCEHALL din Romania, pe nume Dancehall Tradition. Aceasta casa de discuri a introdus pe piata un nume nou, dar de luat in seama, El Fata, un artist polivalent din Nigeria. El Fata a fost urmat de Kaze Sound System, un sistem de sunet construit manual si de o acuratete fina care reprezinta cu succes zona Moldovei in acest domeniu. Nu in ultimul rand, sunt de mentionat Riddim Bandits, acestia dezvoltand conceptul de promovare prin primul Radio Online dedicat muzicii REGGAE din Romania, precum si prin evenimentele deosebite pe care banditii le introduc pe piata.

Intre timp, o data cu muzica REGGAE a intrat in Romania si conceptul Rastafari, o miscare ortodoxa internationala de eliberare, cu o istorie vasta, care a dat nastere conceptului REGGAE prin invataturile si doctrinele promovate. Unul dintre cei mai renumiti elevi ai acestei miscari a fost chiar Robert Nesta Marley, alaturi de Peter Tosh si actualul lider al miscarii, Bunny Wailer, anume Honorebel Livingstone. Ras Dawa, cunoscut ca fiind un activist impatimit al Rastafari, a initiat, cu permisiunea Consiliului Millennium, o sucursala locala pe nume Asociatia Rastafari pentru Europa, un ONG care are ca scop promovarea culturii, sustinerea pe toate planurile a comunitatilor care fac parte din aceasta miscare, precum si educarea noilor membri ai miscarii cu privire la conceptele si doctrinele promovate de Casa Rastafari.

De asemenea, in toata aceasta perioada de timp, muzica REGGAE a creat un adevarat curent social, reusind sa devina sursa principala de inspiratie a artistilor din mainstream, care au adoptat elemente REGGAE in aproape toate operele lor de creatie, atat la nivel vocal, cat si la nivel instrumental. Este, de asemenea, parte integranta a petrecerilor si evenimentelor locale din care sunt nelipsite elementele caracteristice REGGAE. Se poate spune ca muzica REGGAE a adus cu sine conceptul de revolutie pasnica, de protest pasnic, asa cum il cunosc romanii, de educatie personala, de evolutie spirituala si mai ales de constientizare a conditiei actuale de trai, care datorita statutului colonial al Romaniei in momentul de fata, se potriveste de minune cu tematica REGGAE. In continuare va lasam pe mana muzicii pentru o cunoastere mai aprofundata a conceptului.

Autor: Ras Dawa
Media: Google+, Youtube, Twitter, Myspace, Blog

Start a Conversation

Your email address will not be published. Required fields are marked *