Ska

Istoria muzicii ska

Putem spune ca ska este unul dintre genurile de muzica cele mai favorabile pentru bas. Acesta are o istorie lunga si a suferit o serie de schimbari distinctive de-a lungul anilor. Radacinile ska-ului se regasesc in Jamaica, unde, dupa cel de-Al Doilea Razboi Mondial, un aflux de inregistrari americane a modificat stilul de muzica pe care oamenii doreau sa-l auda. Astfel, DJ-ii locali au inceput sa achizitioneze din Statele Unite tot ce era disponibil in materie de jazz si R&B. Au fost cumparate, de asemenea, o serie de albume calypso si mento. Toate aceste genuri au format intr-un final ska. Intrucat cererea de muzica noua depasea ritmul pe care il puteau sustine DJ-ii prin achizitiile facute, acestia au inceput sa compuna propriile materiale.

images

DJ-i cunoscuti, cum ar fi Clement Dodd si Duke Reid detineau sisteme audio, acestea, practic, reprezentand sali de dans transportabile. Cei doi, alaturi de Prince Buster, au inceput sa produca propriile inregistrari, ce foloseau basul si linii grele de chitara in timpii neaccentuati. Fats Domino si Barbie Gaye au produs unele din primele piese care au influentat si chiar pus bazele pentru ska. Chiar si asa, Prince Buster a creat una din primele melodii ska produse in Jamaica, fiind finantat de catre Duke Reid. Era de asemenea acompaniat de catre Ernest Langlin, chitarist si basist faimos. Putem mentiona despre Ernest Langlin ca a avut o cariera lunga si plina de succes ca artist de studio si producator al propriilor materiale. Unul dintre cele mai importante albume ale acestuia este “Below the Bassline”, o demonstratie fenomenala de bass.

fly_flying_ska

Trupe ca Byron Lee si Dragonaires, desi nu erau neaparat artisti ska, au vazut o oportunitate in scena muzicala a acestui gen. Acestia si altii, ca Derrick Morgan, au oferit publicului unele din primele hit-uri ska, piese ce s-au dovedit a fi incredibil de populare in Jamaica.

Toate aceastea aveau loc in aproximativ aceeasi perioada in care Jamaica isi declara independenta fata de Marea Britanie. Din acest motiv, ska-ul timpuriu, de la acel moment, avea un ritm slab si scopul de a scoate in evidenta nou-castigata libertate. Impletind situatia politica locala cu probleme politice generale este si a fost intotdeauna o parte esentiala a muzicii ska. Ca alte nume din aceeasi perioada timpurie a ska-ului merita adusi in discutie Justin Hinds si Dominoes cu hit-ul lor “Carry Go Bring Come”. De asemenea, steaua ska-ului de la acel moment, Desmond Dekker, era cel ce agita apele si schimba scena genului. Acesta sustinea popularizarea conceptului de rude boy prin cantece cum ar fi “Rudy Got Soul” si aborda probleme politice si sociale prin piesa sa de success “007 Shanty Town”.

hqdefault

Desi Jamaica isi declarase independenta in 1962, saracia si criminalitatea cunosteau o panta ascendenta si astfel ska s-a orientat in abordarea acestor probleme. Wailers, avand in componenta cei mai cunoscuti artisti reggae de la acel moment, anume Bob Marley, Peter Tosh si Bunny Wailer, au produs “Simmer Down” cu scopul de a scoate in evidenta aceasta tulburare din Jamaica. Prima inregistrare a fost facuta alaturi de Skatalites, cu Loyd Brevett in prim plan, pe cand inregistrarile ulterioare sunt realizate exclusiv in colaborare cu Aston “Family Man” Barrett la bas. In acelasi timp, Skatalites erau ocupati cu lansarea unuia dintre cele mai mari hit-uri ska de la acel moment “Guns of Navarone”, cu Lloyd Brevett la bas. Alti artisti, ca Lord Creator, erau de asemenea ocupati cu producerea de piese de succes, contribuind asfel la scrierea istoriei muzicii ska.

5d7zw0

Ii vom mentiona si pe Toots si Maytals, care au cunoscut cu adevarat popularitatea alaturi de Bryon Lee. Succesul lor a venit indata ce Lee a inceput sa le compuna si inregistreze secventele de bas. La finalul anilor 1960, odata cu aparitia conceptului de rude boy, a aparut o schimbare in ska. Muzica soul, venita din Statele Unite, avea foarte mare succes, si impunea un ritm mai lent. Totodata, trupele jamaicane doreau schimbarea mesajului transmis, fiind motivate de crimele agresive. Toate acestea au dus curand catre o evolutie majora a ska, si anume rocksteady.

Incetinirea muzicii ska
Rocksteady a fost de la inceput muzica rude boys.

Odata cu aparitia rocksteady a existat un schimb de generatii printre trupele de suport, intrucat au aparut multi muzicieni tineri si ieftini in industrie. Aici se adauga faptul ca muzica in voga jamaicana a introdus basul electronic. De asemenea studiourile au achizitionat masini de mixaj pe 4, 8 si 16 canale, obtinand astfel o mai buna acustica a basului. Acesta ajunge sa fie o influenta melodica in piesa, lucru scos in evidenta de faptul ca principalul chitarist canta si linia de bas. Cum basul melodic ajunge in prim-plan, scade dependenta avuta de muzica fata de instrumentele de suflat. Desi nu au avut o legatura directa, incetinirea ritmului si scoaterea instrumentelor de suflat au permis muzicii sa se concentreze pe armoniile vocale. Pentru muzica jamaicana urmeaza epoca de aur, iar linia melodica este principalul motiv pentru aceasta perioada buna.

mi0001660170

Imnurile genului au fost piese mai lente ska, cum ar fi “Judge Dread” a lui Prince Buster, piesa de succes “The Tide is High” de la Paragon si “Rivers of Babylon” de la Melodians. Desi au existat multe alte materiale rocksteady, cele mentionate sunt considerate esentiale miscarii, reflectand perfect ritmul lent dorit. Oricum, rocksteady a evoluat rapid spre reggae, gen cu o epoca de aur incepand cu sfarsitul anilor 1960 si continuand pe tot parcursul anilor 1970.

Do the Reggae
Reggae apare in mintea fiecaruia atunci cand este mentionata muzica jamaicana. Nu exista prea multe discutii cu privire la istoria profunda creata de ska, aspectele politice abordate de rocksteady sau influenta muzicii straine. In timp ce ska si rocksteady au pus accentul pe bas, reggae a inversat complet rolul basului si al chitarii comparativ cu muzica rock. Oricat de ciudat ar parea, desi se considera ca reggae a fost la radacini muzica jamaicana, primele succese ale genului au fost din Statele Unite. Putem mentiona coverul pe care Three Dog Nights l-au facut la piesa “Black and White” a lui Maytals, “I Can See Clearly Now” a lui Johnny Nash si piesa de success “Red Red Whine”. Melodia din urma este mai mult orientata catre pop, iar notorietatea i-a fost adusa cel mai probabil de cover-ul facut de UB40. Varianta lor psuedo reggae a avut mare succes in Statele Unite.

skatalites-band

Acestia au fost factorii ce au dus la cresterea interesului. Un alt element esential pentru popularizarea muzicii jamaicane la nivel international a fost filmul “The Harder They Come”, pelicula ce prezenta viata in Jamaica, cu o linie melodica produsa de artisti jamaicani. Joe Higgs a fost cel care a produs una din primele hituri locale “Steppin Razor”, piesa ce de asemenea are multe cover-uri cunoscute. Cantecul a scos in evidenta atitudinea militanta de la acel moment. Reflecta miscarea rastafarienilor din Jamaica, sustinatori ai emigrarii in masa inapoi in Africa ce isi doreau sa fie razboinicii curentului Rasta. Cu toate acestea, inca de atunci existau materiale reggae care inclinau catre pace. Relevant ar fi sa-i mentionam pe Toot si Maytals, cei ce au inventat termenul reggae, cu piesa ce-l avea la bas pe Jackie Jackson “Do the Reggay”. Toots si Maytals au avut multe alte hituri, insa aceasta iese in evidenta prin faptul ca a inventat numele de reggae.

Wailers se despartisera deja pana la acel moment, plecarea lui Peter Tosh si Bunny Wailer ducand la formarea Bob Marley si Wailers. Piesa lor de succes “Stir it Up” reflecta nelinistea din Jamaica. Bob Marley a fost unul din oamenii cheie pentru popularizarea reggae, fiind integrat in imaginea de rude boy si mai tarziu in cea de razboinic Rasta asociate acestui gen. Sunt de asemenea de mentionat Heptones cu Roy Sibbles la bas. Alt nume mare a fost Peter Tosh, care, dupa ce a parasit Wailers, a avut mai multe succese, printre care “Legalize It”. Unul dintre fondatorii ideii de emigrare in masa a jamaicanilor inapoi in Africa a fost Marcus Garvey. Acesta a fost comemorat in binecunoscuta piesa “Marcus Garvey” a si mai faimosului Burning Spear.

Atat in piesa lui Peter Tosh, cat si in cea a lui Burning Spear, Robbie Shakespeare a inregistrat partea de bas. Robbie Shakespeare este un nume extrem de important pentru cantaretii la bas, facand, alaturi Sly Dunbar, parte dintr-o echipa de doi oameni ce se ocupau de auditii. Cei doi au ajutat la inregistrarea unui numar imens de albume reggae, fiind cunoscuti oricum si prin materialele lansate solo. Revenind la succesele majore de la momentul respectiv, vom mentiona piesa “Satta Massagana” lansata de Abyssians in colaborare cu acelasi Leroy Sibbles la bas. Acesta a fost un hit cheie pentru acea perioada, intrucat reflecta cu mare acuratete viziunea si sentimentele multora dintre tinerii jamacani. Administratia publica locala condamna profund miscarea Rasta si astfel, muzica reggae a fost aleasa de catre oameni ca modalitate de exprimare foarte incarcata politic.

Piesa “Two Sevens Clash” de la Culture, creata in colaborare cu Lloyd Parks la bas, a evidentiat de asemenea natura infruntarii dintre miscarea Rasta si administrariile publice locale. Dar bineinteles ca nu toata muzica acelei perioade avea ca tema politica. Putem mentiona piesa “Love is Overdue” a lui Gregory Isaacs, linia de bas fiind inregistrata de catre Errol “Flabba” Holt. In aceeasi nota avem “Israel Vibrations” compusa de trei baieti crescuti in orfelinate care supravietuisera poliomielitei. Tot acestia au avut succes cu piesa “Same Song”. O alta melodie non-politica a perioadei ar fi “Shine Eye Gal” de la Black Uhuru. Ultimele doua cantece mentionate au linia de bas inregistrata de Robbie Shakespeare. Acestea fiind spuse, este timpul sa revenim la ska.

Two Tone
Foarte multi dintre copiii anilor 1960 din Marea Britanie au crescut ascultand aceste hituri ska si reggae. Acesti copii au crescut si a decis sa faca o fuziune intre punk, reggae, ska si pop, si astfel s-a nascut al doilea curent ska, si anume two tone. Acest gen a pastrat mostenirea incarcarii cu mesaj politic creata de ska si punk. Una din trupele care se identifica cu two tone si care de fapt chiar a creat acest curent este Specials. Stilul lor foarte usor de identificat i-a ajutat in ghidarea celui de-al doilea curent ska in ceea ce a si devenit. Basul greu era oferit de Sir Horace Gentleman, iar mesajul trupei era profund incarcat politic, cum se poate observa in “Too Much Too Young”. Astfel, Specials au devenit two tone.

Alte trupe, cum ar fi Selecter, care il aveau pe Charley Anderson la bas si faimosii Beat sau English Beat, cum erau numiti in Statele Unite, cu David Steele la bas, au condus curentul two tone in timpul anilor 1970 si 1980. Trupe ca Madness, cu Mark Bedford, s-au bucurat de o popularitate majora oferind o linie melodica si un mesaj mult mai vesele. Doua alte tupe care merita mentionate ar fi Bad Manners, care il aveau pe David Ferron la bas, si Symarip. Aceste doua trupe erau mult mai aproape de traditionalii skin head de la acel moment. Ei fuzionau mai profund punk-ul cu ska si astfel erau ceva mai departe de miscarea two tone, fiind in loc integrati in miscare skinhead.

In aceeasi perioada mai existau si alte trupe care nu prea puteau fi incluse in two tone, si inca produceau muzica ska/reggae excelenta. Trupa punk Clash au avut propria lor piesa de succes ska cu “White Man in Hammersmith Palais”, in colaborare cu Paul Simmonon la bas. Aceasta era o varianta mai punk a muzicii ska. Police au adus o nota mai moale, cu influente pop, muzicii reggae prin piesa “Message in a Bottle”, aceasta avandu-l pe solistul Sting la bas. Foarte popularii UB40 faceau, de asemenea, cover-uri dupa melodii reggae vechi, cum ar fi “Red Red Whine”, cu Earl Falconer la bas.

Si alte tari si-au adus contributia in sfera reggae prin trupe ca Men at Work, care alaturi de John Rees la bas au produs “Down Under”. Un alt exemplu de reggae non-jamaican, de data aceasta mai traditional, ar fi trupa britanica Aswad care au produs piese de succes ca “Don’t Turn Around”. Fantasticul Tony Robinson a fost cel care a creat minunatele linii de bas pentru Aswad.

Al treilea curent
Deja, la jumatatea anilor 1980 ascultatorii se puteau bucura de o noua evolutie a muzicii ska. In timp ce Marea Britanie a fost responsabila pentru al doilea curent ska, le putem multumi Statelor Unite pentru o parte din premergatorii celui de-al treilea. Noul val de ska a inceput sa fie definit in California, prin Uptones, cu Bennie Wood la bas si prin inceputurile Fishbone, cu John Fisher la bas. Cantecele implicau ceva mai mult instrumente de suflat, aveau un tempo de obicei mai ridicat, dar accentul era in continuare pe bas. Spre sfarsitul anilor 1980, trupa Operation Ivy, avandu-l la bas pe Matt Freeman, a avut o scurta incursiune in productia de muzica ska. Au avut, insa, mare succes prin accentul pus pe un punk cu un tempo ridicat ce a devenit dominant pentru majoritatea celui de-al treilea curent.

mti5ndgwmjuzndq0odiymjkw

Pe masura ce inaintam inspre anii 1990, apar nume ceva mai familiare pentru genurile ska/reggae. Dar pana a ajunge la acelea, merita sa mentionam ca desi ska a inceput in Jamaica, s-a raspandit in timp peste tot in jurul lumii. Pana acum au fost enumerate doar trupe bine-cunoscute din Statele Unite, insa artisti din multe alte tari au produs de asemenea materiale ska excelente. Tokyo Ska Paradise Orchestra din Japonia avandu-l pe Tsuyoshi Kawakami la bas au fost cei care au adus hituri ska in est. In sud, Los Fabulosos Cadillacs au creat o scena excelenta ska prin piesa lor de succes “El Matador”, Flavio Cianciarulo inregistrand partea de bas. Ca paranteza, in America de Sud a fost creata o cantitate neasteptat de mare de ska de foarte buna calitate. Acesta merita ascultat, in masura timpului avut, incepand cu trupa mentionata.

Marea Britanie si-a continuat contributia avuta in istoria ska prin trupe ca Hotknives, proveniti din Sussex. Acestia au colaborat cu basistul Mick Merritt. In acest al treilea curent, la inceputul anilor 1990, trupele ska “de liceu” aveau mare succes. Exemple bune in acest sens sunt Skankin Pickle, care il aveau pe Mike Mattingly la bas si Let’s Go Bowling cu talentatul basist Mark Michel.

Ska intalneste pop
In cele din urma ska a devenit muzica de masa, si astfel a primit influente pop, dar acesta nu a fost un lucru rau. Unul din primele hituri pop ska din Statele Unite a fost Spiderwebs, creat de No Doubt in colaborare cu Tony Kanal la bas. Alaturi de “Time Bomb” de la Rancid realizata in colaborare cu deja mentionatul basist Matt Freeman si piesa “Down” creata de 311 alaturi de Aaron Wills la bas ne duc catre concluzia ca ska devenise muzica de masa.

Masele au fost atrase de acest gen, iar publicul era pe punctul de a face cunostinta cu una dintre cele mai mari trupe reggae/ska moderne. Sublime se lansasera deja de cativa ani, dar abia in albumul cu acelasi nume au nimerit ceea ce isi dorea publicul. Partea de bas ii apartinea lui Eric Wilson, iar stilul molatic, ca de plaja, cum ar fi piesa “Santeria” era extrem de popular. Din nefericire, insa, Bradley Nowell, solistul si chitaristul trupei, a murit inainte de lansarea albumului si astfel nu a fost martorul succesului imens avut.

De aici inainte, trupe ca Reel Big Fish, cu Matt Wong la bas, au devenit cunoscuti prin piesa “Sell Out”. Totodata, mai vechiul grup ska de la sfarsitul anilor 1980, Mighty Mighty Bosstones au cunoscut in final succesul prin hitul “The Impression That I Get”. Partea de bas ii apartine lui Joe Gittleman. Ca recapitulare, putem spune ca ska a devenit muzica de masa doar o data cu cel ce-al treilea curent. Dar, in acelasi timp, sunetul original de ska, cu accentul pus pe bas, mesajul uneori politic, mai noile influente de punk ce au intensificat tempo-ul au fost parte integranta a acestui curent ska. Intr-ul final, vom trece in revista situatia actuala a acestui gen si influentele pe care le are in prezent.

Astazi
Poate este o exagerare a spune ca piesele din 2000 reprezinta ska-ul de astazi, insa acestea nici nu pot fi incluse in al treilea current. Desi din nefericire Bob Marley a murit de cancer in 1981, mostenirea sa a fost continuata de catre fiul sau Ziggy Marley. Acesta nu numai ca a continuat in aceeasi linie stabilita de catre tatal sau, dar si-a creat si propriul sau stil. A cunoscut succesul major in 2000 cu piesa de succes “Love is My Religion” linia de bas a acestei piese fiind creata de Ziggy Marley si Paul Fakhourie. Alte trupe, ca Pepper, aparuta din Hawaii, care s-au folosit de talentul basistului Bret Bollinger au venit cu un stil ska popular si familiar, care aminteste (prea mult, conform criticilor) de Sublime.

ska

Intre timp, din California au continuat sa apara materiale ska apreciate de la Expendables, care il aveau alaturi pe basistul Ryan Demars. Totodata a aparut Matisyahu, un artist unic si foarte popular, insa de scurta durata, care alaturi de Josh Werner la bas a lansat piesa de success “King Without a Crown”. Alte trupe, cum ar fi mult mai vechii Steel Pulse au continuat sa lanseze hit-uri, orientandu-se catre un stil mai apropiat dancehall-ului. Putem da ca exemplu “Burning Flame” inregistrata in colaborare cu Ronald McQueen la bas. De mentionat sunt de asemenea Fat Freddy’s Drop, a caror muzica, desi este mai mult orientata spre jazz decat ska, incanta prin basul fantastic. Basistul este Chris Faiumi, iar un exemplu de piesa ar fi “Hope”.

Nu in ultimul rand vom vorbi despre binecunoscuta trupa Slightly Stoopid, care, multumita casei lor de discuri, ofera oportunitatea de a produce muzica ska contemporana. Au produs piese de succes, printre care “2 am” in colaborare cu Miles Doughty si Kyle Mcdonal la bas.

In final, ii vom mentiona din nou pe Steel Pulse, si orientarea lor spre muzica dancehall. Exista pe de o parte artisti ca Sean Paul si Shaggy care produc reggae/dance classic si pe de alta parte artisti care aleg o cale noua. Cei din urma, desi poate duc lucrurile la extrem, ajuta la repopularizarea stilurilor jamaicane. Major Lazer au amintit maselor de ce iubesc atat de mult muzica jamaicana. Acestia au inclus de asemenea o parte sociala referitoare la situatia din anumite parti din Jamaica in mesajul din hitul lor “Ger Free”. Exista multi altii, cum ar fi Chronixx, care conduc scena de reggae/dancehall din Jamaica. Toate aceste nume merita dezvaluite si ascultate.